вівторок, 4 жовтня 2016 р.

Партійний Фейсбук


Розглянувши раніше певний набір міфів про партію, що як видається існують в нашому суспільстві (це тут:http://politiko.ua/blogpost119100 ), і поміркувавши над тим, як використати ті міфи для покращення впливу Інтернет-сайтів на зростання довіри до партії (http://politiko.ua/blogpost119122 ), рушаємо далі. Тепер будемо говорити про соціальні мережі, зокрема Facebook. Про акаунти, групи й сторінки, що носять партійний характер, їх сучасний стан і можливий розвиток. Приблизно по тій самій схемі, що була використана для сайтів. Приблизно тому, що соціальні мережі мають важливу для нас суттєву відмінність у порівнянні з партійними сайтами – про неї далі.


Вище ми згадали три типи об'єктів Facebook, які спробуємо розглянути. Чи не буде правильним зробити це окремо? Мабуть, що так. Хоча одне зауваження буде спільним. Як про сайти - не партійні, бізнесові або персональні - різними авторами написано вже дуже багато книжок, то соціальні мережі ще не досліджені в цьому відношенні так докладно. Тим більше, жодної літератури стосовно використання соціальних мереж саме в партійному будівництві поки що не видно. Тому прийдеться покладатись на власний досвід і здоровий глузд, а тому будемо вважати, що весь наступний текст є запрошенням до дискусії, яку можна було б вважати суттєвим внеском фахівців відповідного профілю в партійне будівництво.
Приклади об'єктів Facebook будуть розміщені по розділах, щоб краще зосередитись саме на особливостях даного їх класу. Зрозуміло, що можна було б показати набагато більше таких прикладів, але ж це не дослідження з метою дати вичерпну і збалансовану картину сучасного стану партійних об'єктів в соцмережах. Це тільки приклади.
І, нарешті, про головну відмінність соцмереж від сайтів, яку завжди треба мати на увазі. Всі об'єкти Facebook орієнтовані на оперативність і діалог. Це сильна сторона платформи або середовища. Але є і слабкість. Вона полягає в тому, що інформацію за минулий тиждень знайти буває вже нелегко, а логічну структуру інформації, що на сайті так чудово підтримана стрічкою основного й додаткових меню, взагалі відтворити вкрай важко. Зрештою, це створює для відвідувача певне напруження, тим більше тоді, як людина є недосвідченою, а саме цей випадок нам треба розглядати в першу чергу. Тобто, соціальну мережу ні в якому разі не можна розглядати як альтернативу сайту, їх треба використовувати разом, відводячи для вирішення різних завдань різні засоби.
1 Акаунт
1.1 Характеристика об'єкту
Акаунт – обличчя людини в Facebook. Тому все, що стосується члена партії або активіста, може бути розміщено тут. Як коротка довідкова інформація (де навчавсь, працював), так і актуальна (де був вчора, що подумав, коли побачив… і таке інше). Останнє, зрозуміло, з використанням будь-яких медіа: відео, фото, аудіо. Чи це треба? Як хочемо, щоб хтось читав, щоб йому було цікаво, то так. Вплив зображення набагато сильніший, ніж тексту. А зображення в русі, та ще й з адекватним звуком …
Важливим є те, що інформацію з аканту бачать друзі по Facebook, а також ті невідомі відвідувачі, що зацікавились цією людиною і вирішили познайомитись з нею трохи ближче. Виборці? Симпатики партії? Її члени або активісти? Треба бути готовим до всіх цих контактів. Бо не можна губити тих людей, їх обов'язково треба зацікавити й залишити в орбіті впливу партії.
Перше, що бачить відвідувач, це реальне спрямування зацікавлень чи уваги того, з ким він хоче познайомитись. Виходить, життя на виду? Але це стандарт Facebook: хочеш мати розширення кола знайомих, то розкажи про себе, покажи свої інтереси, реальні клопоти, думки. А як же особисте життя? А так, як вирішить для себе кожен самостійно.
Питання тролів, хакерів і такого іншого, як вважають деякі партійні діячі, звільняє їх від обов'язку мати відкритий акаунт так само як і згадувати десь свій телефонний номер. Залишимо це на їх вибір.
1.2 Ідеологія
Навряд чи акаунт є оптимальним місцем для глибокої і детальної ідеологічної роботи. Втім, відповісти на звернення ідеологічного характеру і адресувати до іншого, більш пристосованого для такої роботи об'єкту – це підтвердити, що акаунт живий, людина працює і готова до спілкування. Не так мало. А для першого знайомства критично важливо. Бо страшенна кількість балаболів в нашому медійному просторі, неконкретність, фальшива патетика – все це вже створило певний фон, на якому людина по-справжньому ідеологічно підготовлена й навчена може справити дуже вигідне враження. Ми ж хочемо завоювати довіру незнайомої людини, хіба політика, ідеологія не будуть саме тим, що їй болить, по-справжньому цікавить? Тим більше, що вона знає про партійну приналежність цього акаунту.
1.3 Колегіальність керівництва
Так само, як ідеологія. Акаунт – місце знайомства, першого контакту, можливо навіть не обоюдного, бо людина може подивитись, що там у нас написано и або побачити, або не побачити те, що її цікавило. Стосовно колегіальності ми відокремили два напрямки – роботу органів (чи є в акаунті згадки про цю роботу?) і особистий рівень членів проводу (чи можна в акаунті показати власний професійний рівень або сховати непідготовленість?)
А якщо людині те, що вона побачила, видалось цікавим і вона звернулась з питанням чи пропозицією, тоді навіть два слова можуть переконати відвідувача в тому, що він має справу з фахівцем. Довіра до партії персоналізується.
1.4 Демократичність
Це, мабуть, більшою мірою стосується акаунтів активістів та рядових членів, хоча й готовність керівника організації до спілкування багато про що в цьому сенсі скаже, чи не так? А от про рівень ідеологічної підготовки рядових членів партії та їх готовності до дискусії з випадковим опонентом, що є, можливо, майбутнім членом партії або її симпатиком, треба подбати. Все це може бути важливим. В тому випадку, зрозуміло, як наші партійці розглядаються саме як політичні бійці, а не робітники з переноски плакатів, чи, тим більше, бойовики для кидання людей у баки.
1.5 Моральність
Декларація про доходи й видатки (видатки? ну, як партія пропонує такий захід для державних службовців, то власні активісти мають показати приклад). А може й проста згадка про те, що рівень статків саме цієї людини, що презентує партію, самий звичайний, нічим не відрізняється від рівня статків відвідувача, людини з вулиці, що зацікавилась партією.
Загалом, все, що пише людина в своєму акаунті, воно може мати, воно обов'язково буде мати якусь моральну-етичну забарвленість. Залишимо це питання для фахівців з моралі. Нехай досліджують, формулюють гіпотези або осмислюють досвід – поле діяльності дуже широке. В практичному плані про це треба просто пам'ятати.
2 Сторінки
2.1 Характеристика об'єкту
Це несиметричний канал інформації. Хоча всі учасники можуть подавати в нього свої тексти, посилання тощо, у адміна є певний пріоритет. Відтак сторінка більше підходить для поширення певних відомостей, звісно, від адміна сторінки до тих, хто її вподобав. Наприклад, як смужка новин територіальної організації або й як цільова сторінка окремого проекту чи напрямку діяльності.
2.2 Ідеологія
Ідеологічна сторінка цілком призначена для поширення інформації саме з цих питань. Адмін - член проводу, відповідальний за ідеологію. Від кожної територіальної організації - закріплений за цими питаннями активіст. Це схема або модель номер один.
Схема номер два: на сторінці територіальної або й національної організації один день в тижні присвячений питанням ідеології і саме в цей день відповідна інформація подається. Ким? Звісно, що відповідальним за ідеологію. Адмін тут не годиться, бо інформацію ж треба не просто подати, а підготувати саме актуальну й цікаву. І бути готовим до обговорення. Потрібен фахівець.
Що перша, що друга схема, як можна побачити, залежить від наявності й підготовки активіста ідеологічного профілю. Критичний ресурс. А в якій галузі чи на якому напрямку партійної роботи інакше?
2.3 Колегіальність керівництва
Знову можна повторити те, що сказано про ідеологією, але вже стосовно інших напрямків партійної роботи. Абсолютно органічно можуть виглядати сторінки, присвячені економіці, боротьбі з корупцією, освіті чи медицині. Самоврядування? Так, звісно, а також енергозбереження, екологія і все-все, що партія внесла в свою програму. Саме в такий спосіб можна одночасно і організувати цю роботу, і показати її виборцю. Іншими словами, це може бути як внутрішнім каналом, орієнтованим на власні кадри, які працюють на цьому напрямку, так і зовнішнім, призначеним для інформування суспільства про партійні справи. А чи це не зашкодить? Як саме? Тут, звісно, треба буде поміркувати у кожному конкретному випадку, втім, треба мати на увазі, що закритість внутрішнього життя партії абсолютно не додає їй довіри з боку виборця. І навпаки.
2.4 Демократичність
На перший план, як видається, тут висувається сам факт наявності сторінок територіальних організацій. Ну і, звісно, їх адекватне наповнення. Таке, щоб було зрозуміло, що окрім адміна, що виставляє новини з партійного сайту (перепост), існують ще живі члени партії, які додають власну інформацію і обговорюють те, що подано адміном. Альтернатива саме такому формату: безкінечні звернення, декларації, відозви, звинувачення влади або політичних противників, які дуже наочно виставляють партію як такий собі рупор її вождя (а якщо є нахил у бік окремих особистостей, то підійде й інша назва - лайномет).
2.5 Моральність
Як ми вже розглянули питання про декларації на рівні акаунтів, то тут буде влучно зачепити саме моральний бік справ, пов'язаний з діяльністю партії. От ми кажемо, що депутати нечесні, а наші кандидати зовсім інші. Про це можна розказати якось ненав'язливо, мимохідь, підкреслити високі моральні якості партійців, розказати про те, як вони працюють, чим відрізняються? Нескромно? Можливо, але ж ми будемо їх висувати кандидатами в депутати, то можна починати знайомство людей з ними заздалегідь. Без притиску, з відчуттям міри, такту, певного стилю подання інформації. Тобто, потрібні журналісти? Про ідеологів ми вже казали вище, аж ось дійшли і до журналістів. Так, для того, щоб тексти були цікавими, їх треба робити професійно. А щоб мати в своїх лавах підготовлені кадри, їх треба для цього готувати. Нічого дивного, жоден поважний бізнес не обходиться без постійного підвищення кваліфікації свого персоналу, чому партія має відставати?
3 Групи
3.1 Характеристика об'єкту
А цей об'єкт Facebook - симетричний, тобто, всі учасники групи рівноправні в тому, щоб подавати інформацію, а також її коментувати. Але ж адмін несе відповідальність за те, щоб група була цікавою, тому хоча з технічного боку справи він такий самий член товариства, як і всі інші, та все одно несиметричність в поданні інформації буде існувати. В цьому сенсі група й сторінка виглядають значною частиною як взаємозамінні, обирати формат в кожному конкретному випадку, мабуть, треба на основі досвіду і вдачі конкретних людей, зайнятих в цій справі.
3.2 Ідеологія
Мабуть не помилимось, як скажемо, що саме група є найкращим, органічним місцем для обговорення питань ідеології. Ну просто афінський гаєчок у затишку Facebook. Чудово, як підуть баталії між прихильниками тих або інших підходів, ні в якому випадку не можна їх забороняти або обмежувати. Ідеологія цього не витримує. Інша справа, що дискусії мають бути не тільки чемними, а й організованими. Теза – антитеза. Аргумент – контраргумент. Скінчились аргументи – то скінчилась і дискусія, а ті, хто читав, нехай роблять висновки. Чи це має зробити модератор?
Перехід на особистості? Ну, це вже культура спілкування. Вона має бути проявлена всіма учасниками, за ними ж стежить виборець, не можна виставляти себе у невигідному світлі.
3.3 Колегіальність керівництва
Як треба щось обговорити, то група чудово для цього підходить. Особливо привабливо виглядає випадок, коли тут можна побачити членів проводу у ролі модераторів дискусії. Адмінів? Не обов'язково, хоча і природно. Краще за все, мабуть, виглядає така схема: стаття відповідального за напрямок роботи - її обговорення - остаточний текст, що містить враховані автором пропозиції учасників обговорення. Це як йдеться про підготовку рішення, а що таке колегіальність як не участь в цьому процесі більше ніж двох-трьох людей з керівництва партії. А не призведе це до хаосу? А не декларувала партія, що вона пропонує суспільству командну роботу свого активу, підготовленого й досвідченого? То тепер можна і побачити, як ідуть справи у цій царині.
3.4 Демократичність
І цей міф найкраще підтримати, показавши відвідувачу низку груп, в яких обговорюються актуальні для партії і суспільства питання. Тоді демократія постане просто наочно. Кажуть, що тезу "бути, а не видаватись" засновники ПиАру вважали законом. Давно це було.
3.5 Моральність
Мабуть, група з питань етики, партійного кодексу честі, обговорення маленьких проблем внутріпартійного життя могла б прислужитись тому, що вважається важливим для формування культури організації. Знов ми тут не будемо заглиблюватись, позначили цю можливість і добре.
4 Висновки
Так само, як і з сайтами, остаточні висновки стосовно того, що можна побачити у Facebook – об'єктах різних партій, а чого там немає, я робити не буду. Нагадаємо, мета цієї розвідки полягала в тому, щоб знайти для партій резерви на цьому напрямку, аби використати їх у новому передвиборчому циклі. Так, партія існує для виборів. А покращення поточного, щойно досягнутого результату можна досягти тільки через підвищення довіри виборця. Інтернет дає для цього багаті можливості, але тільки можливості. Ними треба ще вміти скористатись.

Немає коментарів:

Дописати коментар